Sürat Motoru ve Minik Yük Gemisi

...Sürat motorundan neşeli çığlıklar yükseliyordu. Kızlı erkekli bir grup şarkılar söyleyip eğleniyorlardı. Minik yük gemisi içini çekti. O üstünde cansız, soğuk, her zamanki gibi yine içinde ne olduğunu bile bilmediği konteynerler taşıyorken, sürat motoru neşeli ve enerji dolu insanları taşıyordu. Nasıl da özeniyordu sürat motoruna. Ama "Artık yeter" dedi! Bu gün her şeyi değiştirmeye kararlıydı. En azından ağır ağır ilerlemeyecek, sürat motoru ile yarışacaktı. Sadece etraftakilerin onu fark etmesi ve şaşkın bakışları bile şimdilik ona yeterdi. Sonrasını ise düşünecekti...

Onun kafasından neler geçiyordu, neler kurmuştu da öyle kaptırmıştı kendini bilmiyorum ama ben hızlıca yukarıdakini uydurdum. Resimdekilerin Demir için sadece iki üç parça clipo'nun birbirine tutturulması olmadığını, bir hikayesi olduğunu hissettirmek için... Eminim benimkinden çok daha renkliydi onun hikayesi ama şimdilik anlatamadığı için benimki ile idare etmek zorundasınız :)

Geçen gün çok merak ettiğim bir yazıyı okumak için beyimizden 15 dakika müsaade isteyip bu süre içerisinde de clipoları ona alternatif olarak sundum. Sonra daldım yazıya... Onun da sesi çıkmayınca o yazıdan bu yazıya :) Sonra "Aaaa oğlum" deyip döndüğümde bir baktım ki o halinden pek memnun. Yapmış yukarıdakileri " Uuuuu, vuuuuu, hıııın hıııın" kopmuş dünyadan. Epeydir birkaç parçayı bir araya ekleyip bir şeyler yapıyordu da ikisini yan yana koyup oyun kurduğuna ilk defa şahit olunca heyecanlandım, istemeden oyununu bozdum. Eeee madem bozdum, o da bunları bozmadan resimleyeyim bari dedim. Başardım :) Sıpa eserleri fotoğraflanınca havalara girdi. İyi bir şey yaptım bir daha yapayım diye bozup tekrar yapmaya çalıştı. Eee arkasında bir hikaye olmayıp şov amaçlı olunca bunlar kadar başarılı olmadı tabi :)


Nereye geleceğim peki? Çocuklarda yaratıcılık ve hayal gücü! Okuduklarımdan hatırımda kalanları notlar halinde yazacağım. Internet sörflerinden edindiğim bilgiler de var içlerinde. Zamanında bu yazıyı yazacağımı düşünmediğimden kaynakları not almadım. Kaynağını bildiklerimi özellikle not düşeceğim. Ama lütfen bu konuda uzman olmadığımı, yazdıklarım içinde yorum da olabileceğini unutmayın. Ayrıca üzerine çok sayıda kitap yazılmış çok geniş bir konu. Ben sadece ben de kalanları ve kendimce önemli olduğunu düşündüklerimi hem kendim hem de okuyanlar için not düşüyorum.

- Çocuklar 1,5 yaş civarında hayal dünyasının da genişlemesi ile kendi kendi kendine oyunlar kurmaya başlar. ( Bazı yerlerde 2 yaş da deniyor)

- Çocukları 1 yaş civarında kağıt ve kalem ile tanıştırmak gerekir. Fakat kesinlikle çicek, ev, ağaç vb somut şeyler çizilmemelidir. Bu gerekli ince motor gelişimi tamamlamamış çocuğun resim yapabileceğine dair inancını yitirmesine sebep olabilir.

- Çocuk ancak 4 yaşına doğru gerçekçi çizimler yapmaya başlar. Bu doneme kadar yaptığı karalamalar ise çok önemlidir. Kesinlikle küçümsenmemelidir. Çocuğa model çizimler yapmamamız kadar yaptıklarını herhangi bir şeye benzetmek ve onu gerçekçi resimler yapmaya yönlendirmek de doğru değildir. "Çocukları yetişkinler gibi resim yapmaya zorlamak yerine, hala çocuk gibi resim yapma yeteneğine sahip yetişkinler yaratamaya çalışmalıyız." Ayrıca "Çocuğun erken yaşta okumasını veya gerçekçi resimler yapmasını sağlamak mümkündür, ama bunun faturası çocuğun farklı alanlardaki gelişim süreçlerine yansır. " Çocuklarda Sanat Eğitimi-Susan Striker

-“Çocuklar, özgün eserler yarattıkça yaratıcılıkları güçlenir, fakat başkalarının hazırladıkları resimleri boyamak, hiçbir zihinsel çalışma gerektirmediğinden yaratıcılığı öldürür.” Çocuklarda Sanat Eğitimi- Susan Striker Bu neden ile boyama kitapları önerilmez.

- Çocuğun oyununa da çizimine de mümkün olduğunca az müdahale de bulunmak gerekir. Size çok ihtiyaç duyduklarında yardımcı olabilirsiniz. Ancak, çocuğun yaptıklarında ne kadar çok yönlendirici ve müdahaleci olursanız, çocuk da o kadar az katılımda bulunacaktır. (Bu konuda oldukça zorlanıyorum ama kendimi frenlemeye çalışıyorum. Çünkü her müdahalemden sonra Demir her şeyi bana bırakıp izlemeyi tercih ediyor.)

-Çocuğun yaptıkları ilgi yorumlar yerine çalışması sırasında hissettiği duygu (heyecan, zevk) hakkında yorum yapmak daha etkili olur. "Bunu yaparken çok keyif alıyor gibisin" ya da "Uzun süredir bununla uğraşıyorsun, nasıl gidiyor?" gibi... Bu gibi ifadeler sizin ona olan ilginizi yansıtır ve yaptığı iş ile ilgili yargıda bulunmanızı engeller. Bebeğim ve Ben dergisi Uzman Danışman Psikolog Filiz Çetin, Psikolog Ferahim Yeşilyurt'un yazısı

- "Karalamalar, çocuğun kişiliğini de bir derece yansıtır; çekingen yapıdaki bir çocuk daha sönük, daha silik çizgiler çizerken, dışa dönük çocuklar daha geniş, daha çarpıcı çizgiler çizerler. Çocukların amacı kendilerini resim aracılığıyla ifade etmek değildir, ama bilinçsizce yaparlar bunu. Bir çocuğu tanımak isterseniz, onu çalışırken izlemeli ve yaptığı resimlere bakmalısınız." ÇSE -Susan Striker

- "Konu sanat olunca doğru yanlış yoktur! Bundan zevk almalısın. Bu çok önemlidir!" Mickey Mouse Club House - Mickey'nin Renkli Macerası :P

Benim de bunu paylaşmam gerek dersen :)
Paylaş

3 Response to "Sürat Motoru ve Minik Yük Gemisi"

  1. Pelin 15 Mayıs 2010 11:03
    Surat motoru ve minik yuk gemisi hmmm? Gercekten cok sevdim :) Umarim Demir'in hayalgucu de en az Annesinin ve de - bildigimiz gibi:)- Babasininki kadar genis ve yaratici olur :)
  2. umut 16 Mayıs 2010 00:19
    Evrim diyorum ki, çocuk öyküleri yazma işine mi girsen acaba?Editörlüğünü ben üstlenirim.

    Bu da konuyla ilgili daha kapsamlı, derinlikli bilgiler arayanlar için benden gelsin: D.W. Winnicott, Oyun ve Gerçeklik, Metis, Ötekini Dinlemek Dizisi, çev. Tuncay Birkan
  3. Evrim 19 Mayıs 2010 22:50
    Yaa sokmayin beni boyle havalara :)) Umut, cok ciddi bir is soyledigin. Ama yazin geldigim de onerdigin kitabi bir okuyayim bakayim. Simdilik metis yayin evinin kitaplarini buradan bulmam zor biraz :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...