Tuvalet Eğitimi Üzerine

Tuvalet eğitimi konusu biraz ince bir konu benim için. Sebebi de kardeşim. Öyle çok kulağımı çekti ki! Onun hassaslığının sebebi de Sigmund Freud ve anal dönem tezleri.

Çok çok özetle Freud, bu dönemde yapılan hatalar ve katı baskıcı tuvalet eğitimi; çocuğun anal dönemde saplanmasına, gelecekte obsesif kompulsif bozukluk yaşamasına, tuvalet işleriyle fazla uğraşmasına, mükemmeliyetçilik, cimrilik, kararsızlık, inatçılık, aşırı titizlik gibi davranışlar görülmesine neden olabilir diyor.

Bezsiz Bebek kitabını, grubunu ve başarı hikayelerini de biliyorum. Tabi sadece bezi bırakmadaki başarıları bildiklerim. Dilerim hepsi çok sağlıklı yetişkinler olur ve hayatta da başarılı olurlar.

Çocuğun erken yaşta çişini kakasını söylemesini sağlamak mümkün demek ki ama bunun faturası çocuğun farklı alanlardaki psikolojik gelişim süreçlerine yansır mı diye düşünmeden edemiyorum. Sonuçta Freud küçümsenecek bir psikanalist değil...

"Annelerimiz gibi işte!" deniyor. Çok mu sağlıklıyız ki bizler? Tatile gittiğinde büyük tuvaletini yapamayanlar, bu konuda gerektiğinden çok daha fazla titizlenenler, başkasının olduğu yerde tuvalete gidemeyenler dolu içimizde... Büyük tuvaletinden sonra banyoya girenler biliyorum! Bizim ailede de övünülür ikinizde 1,5 yaşınıza gelmeden "temizlendiniz!" diye... Hadi ben ülseratif kolit olduğum için kaçacak yerim yokmuş da kardeşimi biliyorum. Evin dışında bir yerde tuvalete gidemezdi. Uzun tatillerimiz tuvalet konusunda işkenceydi. Gidemediği evlere babaannemin, anneannemin evi bile dahildi! Umumi tuvaletleri saymıyorum bile... Mecbur kalınca ona beğendirmek için Alanya'nın bulabildiğimiz tüm umumi tuvaletlerini tek tek gezişimiz var ki sonu çok acı... Üniversite'ye hazırlanan kazık kadar adam iken bile tadilat olan evimizde uzun süre sular kesilince kimse kullanmadan kullanabilmek için sabah Avcılar'dan kalkıp Bakırköy Carousel'e gitmişliği var! Bir dönem diğer alanlarda da aşırı titiz oldu. Senin çay karıştırdığın kaşığı onun bardağına koy hayatta içemezdi. Neyse bir müddet sonra onlar geçti gitti hatta pis bir herif oldu :) Şimdi başka dertleri var ama daha fazla masaya yatırmayacağım onu.

Kendi tezi yanlış tuvalet eğitimi aldığı yönünde. Her erken eğitim yanlış mıdır? Ya da her yanlış eğitim alan böyle mi olur? Olmaz tabi... Ama benim önümde böyle bir örnek var ve elimde benzer genleri taşıyan bir oğlan(Oğlan dayıya!). Siz olsaydınız risk alır mıydınız? Alternatif bir tuvalet eğitimi verir miydiniz? İlaç sektörünü bile öcü gibi görüp aşıları dahi reddeden ve "reklamı yapılan hiç bir şeyi almayın" diyebilecek kadar radikal olan doktorunuz bile "bez firmaları çıkarıyor tuvalet eğitimi için 18-24 ayı" demezken siz rahatlıkla kullanabilir miydiniz bu cümleyi?

Unutmadan babamıza da hakkını vermek lazım. Demir klozet kapağına dokunursa bir panik, bir telaş. Sanırsınız tuvalet fırçasını yaladı. O kapağa koyduğun, her banyoda köpük köpük yıkanan sonrada bir daha pek gün yüzü göremeyen popo yanacıklarının her yere giren ellerinden daha az mikrop taşıdığına ben bahse varım! Neden bu gereksiz titizlik? Sebep?

Korktum ben de, bir şey yapmadım. Gözüm, kulağım kakasında çişinde olmadı. Bekledim. 13-14 ay civarı kakasını "eeee eee" diye haber vermeye başladı. O sıralar taşınma arifesindeydik çok üzerinde duramadım. Sanırım anal büzücü kasların gelişimi o dönemdeydi. Bu "Hissediyorum!" haber vermesiydi. Bir müddet sonra bıraktı. Taşınınca lazımlık aldık. Ne işe yaradığını anlattım. Aynı gün aceleyle beziyle oturdu. Hani çiş yaparken titretiyorlar ya bazen kendilerini işte öyle titredi. Bezini açtım. Çiş yapmıştı! Ama bir daha söylemedi, istemedi. O da öylece kaldı. Daha sonra adaptör aldık. Yazın düzenli olmamak kaydı ile o istedikçe bol bol oturdu. Herhangi bir faaliyet olmadı. Bu arada çok çok küçüklükten beri benim ile beraber tuvalete giriyor asistanlığımı yapıyordu. Tuvalet kağıdı vermek, sifonumu çekmek gibi :) Hala da yapıyor. Hatta yurt dışında tuvaletlerde taharet musluğu olmadığı için tuvalet kağıdımı muslukta ıslatıyor bile :) Neyse sonra oturmayı da bıraktı. Epey bir süre... Ara ara hep önerdim reddetti. Ta ki geçtiğimiz hafta başına kadar. Birden aşka geldi. Önce sık sık bez ile oturdu. Bize bol bol kitap okuttu. Bir kaç gün sonra da don giyeceğim diye tutturdu. İyi dedim pekala. Memnun olurum hatta! Başladık don giymeye. Giyiyoruz, işiyoruz. Altımıza... Farkında, anlıyor ama lazımlığa pek yanaşmıyor. Haber verip bacaklarını hafif aralayıp önüne bakarak altına işemeyi tercih ediyor. Bu arada 6 gündür öğle uykusuna bile don ile yatıyor, kuru kalkıyor. Uykuda altını hiç ıslatmadı. Bir de evde bezi istemiyor artık, fırlatıp atıyor. Alıştı rahata. Bağlatmıyor. Sadece bir sefer, altına da yapamadı lazımlığa da... Ne yapacağını şaşırınca bez bağlama teklifimi kabul etti. Bağladım. Yaptı ve bitti diyerek çıkartmamı istedi. Aslında bu süreçte kafamı en çok kurcalayan kaka mevzuu. İlk iki gün uyanır uyanmaz yaptığı ve anlayıp lazımlık önermeme rağmen reddettiği için bezine yaptı. Ama daha sonra sabah yapmadığı ve sonrasında kilot giydiği için kakasını tutuyor sanırım. Çünkü son üç dört gündür taş gibi ve çok az kakalar yaptı. Demir kaka konusunda başından beri hep düzenliydi. Katı gıdaya geçiş döneminde bir kaç sefer hariç hiç kabız olmadı. Onlarda da gün atlamadı sadece sert kakalar yaptı. Her gün mutlaka yapar. Bir ya da iki... Şimdi böyle olunca bu süreçte kaka alışkanlığımızın bozulmasından korktum.

Bir de kafama takılan başka bir mevzu bu süreçteki hafta sonları. Hafta içi çoğunlukla evdeyiz ya da onun çişini yaptığı saatlere göre dışarı çıkabiliriz. Ama hafta sonu neredeyse tüm gün dışarıda geçiyor. Mesela cumartesi günü dışarıdayken çişini haber verdi. Hatta sanki evde lazımlığa yapıyormuş gibi altına yap değince itiraz etti ve tabi ki neticede bezine yaptı. Pazar günü ise hiç umuru olmadı. Sıfıra döndük sanki! Bu tuvalet eğitimine hafta sonu tatili verilir mi? Ne yapılıyor? Nasıl yapılıyor merak ettim açıkçası.

Şimdilik durumumuz budur. Umarım başarı hikayeleri ile döneceğiz efendim...

Bunlar da Demir'in sonunu tahmin ettiğiniz iç çamaşırı koleksiyonundan;
don
Benim de bunu paylaşmam gerek dersen :) Paylaş

2 Response to "Tuvalet Eğitimi Üzerine"

  1. Zeynep 11 Ocak 2011 08:30
    Güzel haberinizi dört gözle bekliyorum,örnek olsun bize :)Bazen çok pişman oluyorum geçen yaz bu işi halletmediğimize ama sonra senin anlattıkların geliyor aklıma, belki de iyi yaptık diyorum. Biz yaza kadar aç-otur-kalk-kapa şeklinde oyunlara devam edeceğiz sanırım. Ben yanında olmadan olmaz gibi geliyor. Hayırlısı bakalım, anane lafı edeyim "kimse totosunda bezi ile kalmamış " diye :) ama dediğin gibi o bez ne kadar sağlıklı çıkmış popodan önemli olan o. Öperim kuzunun tombiklerini :)
  2. Hülyanın Tunası 11 Ocak 2011 10:33
    vallaha tebrikler
    tamamen demirden gelen taleple, çok yumuşak geçişlerle başlamışsınız tuvalet eğitimine
    hadi bekliyoruz haberlerinizi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...